Grøn iværksætter kommer på hylderne i Englands næststørste supermarked
Den grønne succesvirksomhed Wrappy i Kalundborg har fået en ønskestart og en første blåstempling på det engelske marked med sin genanvendelige bivoks madindpakning.
I september lancerer Sainsbury's, den næststørste detailkæde i England, nemlig i de første 250 butikker. "Det er endnu en vigtig milepæl, som er med til at udbygge vores markedsledende stilling i EU indenfor genanvendelig madindpakning. Målet er at opnå markedsleder status i England før udgangen af 2023, og her passer Sainsbury's kvalitative profil perfekt" fortæller stifterne Anne Prahl og Jørgen Richelieu
Kampen for miljø og mindre fødevarespild
Plastikfri, genanvendelig, komposterbar, naturlig, mindre fødevarespild og fremstillet i Danmark. Wrappy rammer rigtigt på alle de grønne knapper! Netop de grønne danske arbejdspladser og mindre transport er blevet meget vigtigere for specielt de unge forbrugere" fortæller Jørgen Richelieu."Det er også et rigtig godt eksempel for hele familien på et lille bidrag vi hver især kan bidrage med i klimakampen og kampen mod engangsprodukter" fortsætter han
Allerede markedsleder i Tyskland og Danmark
På kun 3 år er Wrappy blevet markedsleder i både Tyskland og Danmark. I Tyskland fås Wrappy i ikke mindre end 2.000 butikker, medens det i Danmark findes i over 400 butikker, herunder Bilka, Føtex, Normal og de store online butikker Nemlig.com og Suztain.com
Problematiske konkurrenter
Trods sin stærke grønne profil og sociale profilering, så er virksomheden ved Kalundborg udsat for stigende konkurrence fra asiatiske produkter. "Det er bekymrende. Ikke kun fordi transporten er lang og det påvirker danske arbejdspladser, men også fordi de næsten uden undtagelse indeholder skarpe pesticider. At nogle få kæder skipper det sociale ansvar, er ærgerligt, ikke mindst for de mennesker her i vandkants-Danmark, der med stolthed er med til at bringe Danmark i førertrøjen i Nordeuropa" afslutter Anne Prahl.