Fællesskabet spirer i haven - Flere end nogensinde før deler haveliv med hinanden – også digitalt
Have-fællesskaber hitter som aldrig før, og der er venteliste på mange af Haveselskabets lokale havegrupper.
Også digitalt vokser havelivets fællesskaber – mere end 100.000 danskere har meldt sig ind i en digital havegruppe på Facebook under corona-krisen.
Hvorfor sidde inde, når alt håb er ude? Den talemåde har flere fundet mening i på det seneste. For det har aldrig været så populært at gå i haven, som det er i dag – og det har heller aldrig været mere populært at dele sin haveglæde med andre i små fællesskaber.
Det mærker man hos Haveselskabet, der som landsdækkende og almennyttig forening netop tilbyder inspiration, viden og rådgivning om haven og mulighed for fællesskab med andre have-entusiaster. Haveselskabet har gennem flere år og særligt siden coronakrisen ramte os i marts 2020 oplevet markant medlemsfremgang. Men også lysten til at blive en del af såkaldte havegrupper vokser støt.
– Haven er ikke kun et sted, vi kan nyde alene. Uanset om vi bruger den til at sidde i stilhed eller kobler af ved at få fingrene i jorden, mærker vi en stigende interesse for at dele den med andre. Vi har haft venteliste på havegrupper mange steder i landet gennem mere end to år, men særligt i 2020 og begyndelsen af 2021 har flere skrevet sig op, fortæller Charlotte Garby, direktør i Haveselskabet.
Havegruppen har ændret havelivet for Tina
Havegrupperne er lokale, sociale fællesskaber, hvor man i en lille, lukket kreds deler sine oplevelser og erfaringer fra haven, besøger hinandens haver og deler inspiration og gode råd og har mulighed for at bytte frø og planter.
Tina Olsen bor i Rødovre og har i flere år været med i en havegruppe gennem Haveselskabet. Hun har haft have, siden hun var 22 år.
– Dengang var det ikke moderne at være ung og interessere sig for haver, så når jeg gik til arrangementer, kiggede de andre på mig, som om jeg kunne finde på at stjæle noget. Nu er jeg selv i den alder – jeg er 56 år – og jeg vil bare gerne have flere unge med. Det har helt klart ændret den måde, jeg selv dyrker have på at være med i en havegruppe, for vores haver er utroligt forskellige, og vi lærer meget af hinanden, fortæller Tina Olsen og tilføjer:
– I øjeblikket har vi drøftelser om, hvor mange vi kan rumme i gruppen, for vi får mange henvendelser. Nu får vi en ny med – en ung ny haveejer, som lige er flyttet til området. Det bliver spændende, for hun har et mere moderne syn på haven og andre tanker om insektvenlige planter.
Live-havebesøg på sociale medier
Også da corona-krisen ramte i det spæde forår, fandt flere glæde i haven. Men krav om afstand og forsamlingsforbud blev ingen hindring for at dele havelivet med ligesindede. Hos Haveselskabet erstattede man nogle af de fælles udflugter og havebesøg, man hvert år afholder, med live-sending på sociale medier fra en række havebesøg. Og det faldt i god jord.
– Det har vist os, at fællesskab kan være meget andet end et fysisk møde. Vi kan helt klart mærke, at selv om vi ikke kan komme ud og besøge hinandens haver og dufte og røre ved blomster og planter, er der stadig en kæmpe interesse for at følge med i, hvordan det går hos andre, siger Charlotte Garby.
Rekordmange er med i havegrupper på Facebook
Tilslutningen til Haveselskabets digitale havebesøg er stor, ligesom der er kommet endnu større tilslutning og mere aktive brugere på sociale medier.
Hos Facebook har man også mærket en stigende interesse for det digitale haveliv blandt de danske brugere, efter statsminister Mette Frederiksen lukkede landet ned den 11. marts sidste år. Det fortæller kommunikationskonsulent for Facebook og Instagram i Norden Camilla Nordsted.
– Siden lockdown har mere end 100.000 danskere meldt sig ind i en havegruppe på Facebook, så når man alene ser på tallene, har der været en betydelig øget interesse for også digitalt at dele havelivet med andre, siger hun og tilføjer, at brugen af video og live-sendinger helt generelt også er steget i samme periode.
For at understøtte fællesskaberne har Facebook de seneste år opdateret sit design, så det er nemmere at oprette og finde relevante grupper, der deler ens interesse. For modsat en Facebook-side, hvor følgerne i højere grad kommenterer de nyheder, der lægges ud, lægger grupperne op til, at det lige så meget er medlemmerne selv, der tager emner op med hinanden. Derfor finder man også grupper med meget specifikke interesser – for eksempel naturhaver eller roser eller et nabofællesskab, hvor man følger hinandens haver.
– I grupperne kan Haveselskabet indgå i en anden form for dialog med deres medlemmer, der er mere nær og direkte. Det er en anden måde at invitere folk indenfor på, og hvor medlemmerne selv kan være med til at bestemme hvilke emner, der er relevante og interessante at tage op. Det tror jeg ikke er utænkeligt, at vi vil se mere af i fremtiden, siger Camilla Nordsted.
I år lancerede Haveselskabet en "Skærehaveskole" – en skole, hvor målet er, at kunne plukke smukke buketter fra egen haven. I skolen, der er et online skoleforløb guides deltagerne fra de sår det første frø til at buketten plukkes. I forbindelse med skoleforløbet blev der etableret en lukket gruppe på Facebook for de 450 deltagere. Her deles billeder af hvor langt blomsterspirerne er kommet frem, der stilles spørgsmål, og der deles ud af erfaringer.
– Det er fantastisk at opleve, hvordan der spirer et fint digitalt fællesskab frem mellem deltagerne, og skønt at vi kan have en mere direkte dialog med medlemmerne, siger Bente Enert, kommunikationschef i Haveselskabet – og selv deltager i Skærehaveskolen.