E.ON sænker priserne på opladning til elbiler
Lavere priser på E.ON's netværk, lynladere med i produkterne og fuld ejerskab over ladeboksen derhjemme - E.ON lancerer en opdatering af sine produkter til elbiler, der gør det nemmere at købe produkter, der passer til ens kørselsbehov.
Elbilsalget er begyndt at tage fart, og flere og flere danskere kaster sig ud i det eldrevne alternativ, når de vælger bil. For E.ON betyder det, at man mærker en anden efterspørgsel efter opladningsprodukter med en større variation end tidligere.
De nye produkter er blandt andet blevet til ud fra ønsker fra kunder og kategoriseres i Home produkter og Drive produkter, hvor sidstnævnte relateres til E.ONs store ladenetværk.
Fra leje til eje
"Vi går fra, at man lejer en ladeboks og har abonnement på strøm, til at man ejer sin egen ladeboks og har forbrugsafregning. E.ON sikrer driften af ladeboksen, og man får derfor stadig afgiftsrefusion af strøm forbrugt til opladning", fortæller Vibeke Agerdal Kristiansen, Head of PR i E.ON Danmark og forsætter:
" Vi har lyttet til kunderne og markedet. Én pris og fast forbrug passer ikke til alle. Vi har stadig et produkt med abonnement med frit forbrug på det offentlige ladenetværk til de kunder, der foretrækker det. Men man kan fremadrettet i højere grad vælge et abonnement, der passer til ens kørselsbehov".
Det er et forsøg på at ramme flere elbilisters behov, så de får glæde af, at elbiler er langt billigere i drift. Der er stor forskel på om man kører 10.000 km om året eller 25.000 km om året, og de to kunder skal ikke nødvendigvis have det samme abonnement.
Lavere priser på ladenetværk – også på lynladere
For kunder uden adgang til egen p-plads med ladeboks bliver det billigere at få ladet elbilen op.
En kunde der bor i lejlighed, kan f.eks. have produktet Drive Plus for 99 kr. pr måned og få opladning på byladere til 2,50 kr. pr kWh. og 3,20 kr. pr. kWh på hurtig- og lynladere i hele landet.
Der er desuden forsat åben adgang til ladestandere, hvilket vil sige, at man ikke behøver være i et kundeforhold eller have abonnement for at benytte E.ONs ladenetværk. Man kan betale ad hoc med sit kreditkort via E.ONs app. Det koster 3,50 kr. pr. kWh på byladere og 4,90 kr. pr. kWh på hurtig- og lynladere.
Man kan stadig have abonnement med frit forbrug til en fast månedlig pris på ladenetværket (ladeboks hjemme er ikke inkluderet). På dette abonnement vil E.ONs lynladere nu være inkluderet og produktet stiger derfor lidt med 40kr pr. måned til 649 kr. til elbiler, hvilket stadig er konkurrencedygtigt i forhold til andre operatører. For plug-in hybridbiler ændrer prisen sig ikke.
Når man køber en ladeboks fra E.ON ejer man selv ladeboksen og kan skifte abonnement, hvis ens kørselsbehov ændrer sig. Hvis man har flere biler i husstanden, lader de begge på ladeboksen og man behøver ikke have ekstra abonnement til hjemmet.
De nye produkter træder i kraft 1. marts 2021. Hvis man ønsker at gennemgå sit produkt for at finde ud af, om man har det produkt, der passer bedst til ens kørselsbehov, er man altid velkomment til at kontakte E.ON.
I løbet af det seneste årti har E.ON opsat ladestandere i hele Danmark for et tre-cifret millionbeløb. Ladenetværket er i dag landets største med mere end 1.600 ladepunkter, og al strøm er certificeret vedvarende energi.