Stor stigning i efterspørgslen på plastikfri dagligvarer
Onlinesupermarkedet Økovejen.dk melder om en stor stigning i efterspørgslen på plastfri produkter. Forsker bekræfter tendensen og forventer ny lovgivning på området indenfor få år
Døde havdyr med mavesækken fuld af plastik og mareridtsbilleder af strande overdænget med plastikaffald så langt øjet rækker, har på få år skabt folkelig opbakning til at bekæmpe den globale plastikforurening. Og danskerne er i stigende grad klar til at tage egen medicin på området. Hos Økovejen.dk, der udelukkende sælger økologiske og miljøvenlige varer, har de i løbet af det seneste år oplevet en stor stigning i efterspørgslen på plastfri alternativer til hverdagsprodukter.
– Vi har mange kunder, der er first movers på feltet – især blandt børnefamilier. De går op i en økologisk livsførelse, og mange af dem er også engageret i at bekæmpe plastikforurening. Begge bevægelser bunder i en grundholdning om at tage ansvar for miljøet. Vi ved, at efterspørgslen er der, og har købt stort ind af produkter af plantebaseret plastik eller helt uden plastik. Alt fra fryseposer og kompostbare tandbørster, der er produceret af majsstivelse til de mest miljøvenlige bleer på markedet, er meget populære, siger Lars Schmidt Larsen, der er direktør i Økovejen.dk.
Det økologiske supermarked har eksempelvis femdoblet salget af frugt og grøntsager uden plastikemballage på halvandet år og femdoblet salget af miljøvenlige bleer med 100 procent certificeret naturmateriale på kun et år. Derudover er de gået fra nul efterspørgsler på plastfri alternativer til flere hundrede i løbet af et års tid.
Selvforstærkende kædereaktion
I forhold til den økologiske bevægelse, der på dagligvareplan kan spores tilbage til 1980, hvor de første økologiske grøntsager blev solgt i et supermarked, er kampen mod plastikforurening opstået hurtigere, forklarer John Thøgersen, professor ved Aarhus universitet. Han forsker i sammenhænge mellem miljø og samfund og forudser, at kampen for plastikfri dagligvarer er langt hurtigere overstået, end det tog at udbrede økologien blandt danskerne. Han pointerer, dog, at den ikke kan bæres af forbrugerne.
– Jeg vurderer det som meget sandsynligt – ja, næsten helt sikkert – at der om ti år udelukkende bliver brugt helt andre former for emballage end plastik. Der foregår i øjeblikket en selvforstærkende kædereaktion. Det er en positiv spiral, som skal ende ud i konkret lovgivning, der sætter flere krav til virksomheder. For sådan en ændring af samfundet kan ikke bæres af forbrugerne alene, siger John Thøgersen og fortsætter:
– Det er helt klart nu, plastikbolden ruller. Samfundets opmærksomhed er flygtig, og politikere skal smede, mens jernet er varmt. Det samme gælder for virksomhederne, der kan opnå enorm goodwill ved at handle på den forståelse, der er i befolkningen lige nu, og bevæge os i retningen af et mere plastansvarligt samfund.
Carlsberg har for nyligt introduceret six-packs, hvor øllene er limet sammen i stedet for samlet af plastik.
Mere end at sende pakker
Hos Økovejen.dk satser de benhårdt på plastfri nonfood-produkter, som andre traditionelle supermarkeder ikke fører.
–Vi ønsker ikke blot at skubbe pakker ud, men vi vil faktisk gerne gøre Danmark mere naturligt, økologisk og bæredygtigt. Derfor er vi hele tiden på udkig efter at udvide sortimentet af hverdagsprodukter helt uden plastik, siger Lars Schmidt Larsen.