Uventet formue til kampen mod kræft
Danske forbrugere har indsamlet 1.000.000 kroner til Kræftens Bekæmpelse ved at købe masser af charmerende Gjøl-trolde
De danske forbrugere har nu i næsten ubemærkethed indsamlet en hel million kroner til Kræftens Bekæmpelse.
Salget af de små charmerende Gjøl-lykketrolde overgår nemlig alle forventninger, og for hver solgt troldefigur bliver der overført mellem 20 og 50 kroner direkte og ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse. Disse mange små donationer er nu løbet op i en samlet sum på omkring 1.000.000 kroner.
Forbrugernes mulighed for at støtte det gode formål ved at shoppe med dankortet skyldes projektet Lykketrold Fundraiser, der i de seneste tre år har arbejdet på at gøre den lille folkekære Gjøl-trold til en symbolsk frontfigur i kampen mod kræft. En lang række af kendte danske kunstnere, designere og kendisser har bakket op om projektet, og de har hver især givet deres kreative bud på, hvordan Gjøl-trolden kan forvandles til en sjov og dekorativ fantasifigur. Det er salget af disse figurer, der giver pengene til Kræftens Bekæmpelse, og blandt de kendte "trolde-kunstnere" kan nævnes Kristian Von Hornsleth, Timm Vladimir, Jason Watt, Claus Holm, Christian Bitz og Jonas Schmidt.
Gjøl-lykketroldene kan købes i førende isenkram- og brugskunst-forretninger samt i interiør-butikker, og serien består i dag af over 20 forskellige figurer i op til tre størrelser. De vejledende udsalgspriser ligger mellem 269,95 kroner og 699,95 kroner, og heraf går 20, 30 eller 50 kroner - afhængig af størrelsen - direkte til Kræftens Bekæmpelse.
Lykketrold Fundraiser har også afholdt en stor gallafest, hvor alle originalværkerne til figurerne blev bortauktioneret til fordel for Kræftens Bekæmpelse. Denne auktion indbragte 779.000 kroner. Det betyder, at Lykketrold Fundraiser til dags dato samlet set har indsamlet og doneret over 1,7 millioner kroner.
Baggrunden for hele projektet er, at Gjøl-troldens skaber, Thomas Dam, døde af kræft i 1989, og hans efterkommere har ønsket at støtte forskningen i kræft og at hjælpe ramte familier. Dam-familien har derfor indgået en aftale med firmaet bySommer i Nørresundby om at gennemføre dette støtteprojekt med nye kreative udtryk af Gjøl-trolden - uden at ændre det karakteristiske udseende Thomas Dam i sin tid gav Gjøl-trolden.