Ny spiller på milliardmarkedet for værktøj til private
En ny webshop ved navn Faisto sælger værktøj, sikkerhedsudstyr og arbejdstøj til private
Faisto vil finde sin egen plads i markedet med udgangspunkt i god rådgivning til gør-det-selv kunderne og et sortiment, der består af kvalitetsprodukter. Ifølge en undersøgelse køber halvdelen af danskerne i dag ikke værktøj online, fordi de savner vejleding og information. Det er blandt andet denne målgruppe, som Faisto appellerer til.
I Danmark omsættes der årligt for omkring 2 milliarder kroner i værktøj og relaterede produkter til private.
Konkurrencen på markedet er benhård med store spillere, der har et mix af traditionel detail- og onlinehandel, samt en række online aktører. Sidstnævnte får nu et nyt medlem i form af Faisto, der har rystet posen og indtager sin egen markedsposition baseret på rådgivning og et kvalitetssortiment.
"Vi ser, at der er en ledig position i markedet, hvor der er et stort potentiale. Der er i forvejen mange aktører, der satser på discount til private, eller som skal favne alle kundetyper. Det har vi stor respekt for, men vores forretningsmodel tager udgangspunkt i solid rådgivning og tilsvarende produkter, og det giver os albuerum i forhold til alle andre," siger Mads Vangkilde, direktør i Faisto.
Ifølge en markedsundersøgelse udført af Wilke på vegne af Faisto er det kun 20%, der i dag køber deres værktøj online. Det skal ses i sammenhæng med, at 91% af danskerne handler online, så der altså er et betydeligt potentiale. De resterende 80% kan deles op i to grupper, hvor 30% ikke vil købe værktøj online, fordi de skal kunne føle og løfte varen, før de køber den, mens 50% i dag ikke køber værktøj på nettet, fordi de mangler den fornødne vejledning og udførlige information til at kunne foretage et kvalificeret indkøb. Sidstnævnte målgruppe er åben over for at handle værktøj på nettet, hvis betingelserne for et oplyst køb er til stede.
"Markedsanalyserne fortæller, at der ind til nu har manglet en rendyrket webshop, der kan forene isenkræmmerens gode kundeoplevelse med de åbenlyse fordele, som onlinehandel giver i form af hurtigt overblik over mulighederne samt bekvemmeligheden ved at handle hjemmefra. Det er vores ambition og eksistensberettigelse," siger Mads Vangkilde.
Forberedelsen af webshoppen har stået på i mere end et år, og der er blevet investeret betydelige ressourcer i, at man nu kan præsentere en webshop, der er mere end blot en ny version af noget, som markedet kender i forvejen. På sigt er ambitionerne høje, mens 2018 og 2019 anses som udviklingsår, hvor fundamentet for fremtidig kommerciel succes støbes.