Astma-Allergi Danmark skyder Snot or not-kampagne i gang med Live-Rådgivning
Kan der være pollen i hundens pels? Og hvordan kan det være, at jeg har astmasymptomer, når pollensæsonen går i gang?
Det er nogle af de spørgsmål, du fx kan stille, når Astma-Allergi Danmark for første gang tilbyder Live-Rådgivning i anledning af World Asthma Day 1. maj.
Som optakt til kampagnen Snot or not, der sætter fokus på sammenhængen mellem høfeber og astma, tilbyder Astma-Allergi Danmark Live-Rådgivning på World Asthma Day 1. maj kl. 12.00 og kl. 16.00.
En rådgiver fra Astma-Allergi Danmark vil besvare spørgsmål direkte fra brugerne om pollenallergi og astma – og du kan følge med og suge til dig af de mange gode råd, da rådgivningen for første gang live-streames på Astma-Allergi Danmarks Facebookside.
Genkender du symptomerne?
Live-Rådgivningen bliver starten på Snot or not-kampagnen, der i løbet af maj måned skal skabe opmærksomhed om sammenhængen mellem høfeber og astma.
Høfeber er en af vor tids store folkesygdomme og rammer hver femte dansker med de klassiske symptomer som røde og kløende øjne, nys og utilpashed.
Men hvad de færreste ved er, at én ud af tre med høfeber også har astma. Mange kender til høfebersymptomerne, mens astmadelen, med symptomer fra lungerne i form af vejrtrækningsbesvær, følelsen af at være i dårlig form, hoste og trykken for brystet, er mindre kendt.
"Snot or not-kampagnen er vigtig, fordi høfeber og astma kan forhindre folk i at leve et aktivt liv, hvis de ikke er velbehandlede. Derfor opfordrer vi med kampagnen til, at man tager symptomerne alvorligt og opsøger læge," siger vicedirektør i Astma-Allergi Danmark, Anne Holm Hansen.
Rådgivningen rækker ud til brugerne
Tusindvis af brugere henvender sig årligt til Astma-Allergi Danmarks Rådgivning for at få svar på spørgsmål og gode råd af en faglig medarbejder. Astma-Allergi Danmark tilbyder telefonrådgivning alle hverdage - i morgen får brugere mulighed for at deltage i live-rådgivning.
"De mange henvendelser viser os, at der er et stort behov for rådgivning blandt brugerne. Denne dag rykker Rådgivningen ud til brugerne, hvor de også er – på de sociale medier – og vi håber, at mange vil benytte sig af lejligheden til at få svar på deres spørgsmål," siger vicedirektør i Astma-Allergi Danmark, Anne Holm Hansen.
Stor lokal opbakning til kampagnen
For at sprede det vigtige budskab har Astma-Allergi Danmark også valgt at involvere lægeklinikker, sundhedscentre og hospitaler over hele landet, der i maj måned har en kampagnekasse stående, som indeholder information om sammenhængen mellem astma og høfeber. Se, hvilke klinikker der er tilmeldt kampagnen.
Derudover vil Snot or not lanceres som en større digital indsats, hvor kampagnen skal skabe opmærksomhed om eventuelle astmasymptomer hos høfeberramte og omvendt.
I hele maj måned kan du følge med på kampagnesiden www.snotornot.dk og på Astma-Allergi Danmarks Facebookside, hvor du finder viden, gode råd og har mulighed for at deltage i konkurrencer. Som medlem af organisationen bliver det blandt andet muligt at vinde en rådgivning af Astma-Allergi Danmarks biolog Karen Rasmussen, som giver gode råd til at anlægge en pollenfri have eller altan.