Interflora og Røde Kors kæmper for ensom emoji på Facebook
Ensomhed er en følelse, mange kender til, men sjældent deler med andre. Og især her op til jul. Det vil Interflora og Røde Kors nu lave om på
Derfor vil de sammen med danskerne kæmpe for, at Facebook giver "ensom" sin egen emoji. Og hvis 1000 danskere deler budskabet om, at der skal mere fokus på ensomhed, giver Interflora 50.000 kr. til Røde Kors og kampen mod ensomhed.
Hvordan ser ensomhed ud? Det spørgsmål stiller Interflora og Røde Kors danskerne som led i kampagnen "Kampen mod ensomhed". Målet er at få Facebook til at give "ensom" sin helt egen emoji og herigennem være med til at bryde tabuet omkring ensomhed og i stedet gøre det til en følelse, man faktisk kan dele med andre. Både in real life og på de sociale medier.
"I dag deler "ensom" emoji med 8 andre følelser bl.a. med stresset, skuffet og ked af det. Det er den simpelthen for vigtig til. Derimod har både "smuk", "varm" og "fuld" sin egen emoji, og selv om det også er vigtige følelser og tilstande, så misser vi chancen for at tale om et emne, der faktisk rammer flere, end man lige skulle tro. De fleste kender til følelsen, men taler sjældent om den. Og det vil vi gerne afhjælpe ved at tage initiativ til at "ensom" får sin egen emoji", siger administrerende direktør hos Interflora, Søren Flemming Larsen, som håber, at alle vil hjælpe med at sprede det gode budskab på Facebook.
Det nytter at dele – hvis bare 1.000 danskere deler budskabet om, at "ensom" skal have sin egen emoji på Facebook, giver Interflora 50.000 kr. til Røde Kors og deres vigtige kamp mod ensomhed.
Du kan hjælpe med at kæmpe for, at "ensom" får sin egen emoji og dermed være med til at bryde tabuet omkring ensomhed her: http://brndh.se/ensom.
Ifølge Sundhedsstyrelsen er 263.500 danskere ensomme. Og specielt julen er lig med afsavn, isolation og ensomhed. Det er den værste følelse, man kan have som menneske.
En del af noget større
Opråbet på Facebook er et led i en større kampagne, hvor Interflora og Røde Kors er gået sammen om at indsamle penge til kampen mod ensomhed. Samarbejdet har to overordnede formål; dels at sætte nødvendigt fokus på ensomhed og få danskerne til at række ud efter de ensomme, og dels at samle penge ind til den landsdækkende kamp mod ensomhed. For hver buket, Interflora sælger på Interflora.dk i løbet af det næste år, vil der blive doneret penge til Røde Kors' arbejde med at afhjælpe ensomhed. Interflora garanterer, at der samlet vil blive doneret minimum en halv million kroner til kampen mod ensomhed.