Stigende interesse for klassisk design afspejler samfundet
Efterspørgslen på de danske designklassikere er stigende. I urolige tider søger vi materialer, der skaber tryghed i privatsfæren, og tidløs kvalitet går ikke af mode – en tendens man tydeligt oplever hos uno form
Wegner, Jacobsen og Mogensen er i dag velkendte navne i mange danske hjem, og gudfædrene til dansk design er populære som aldrig før. Købet af mange designklassikere er en økonomisk fornuftig og bæredygtig investering, der imødekommer vores krav til tryghed og familiære værdier i hjemmet, mens samfundet løber løbsk.
– Der er bestemt en stigende interesse for de danske møbelklassikere, og det hænger sammen med, at vi som mennesker har et ønske om tryghed og sikkerhed. For eksempel i kølvandet på en finanskrise eller når terror og krig fylder meget i bevidstheden, opstår et stort behov for at boligsfæren har en grad af tryghed, hvor man ikke føler sig udsat i verden, forklarer Lars Dybdahl, der er designforsker ved Designmuseum Danmark og har skrevet den netop udkomne ’Det danske møbelboom 1945-1975’. Han uddyber:
– I den forbindelse har møbelklassikerne – uanset om det er en Børge Mogensen-stol eller et uno form-køkken – en stor værdi og bliver identitetsskabende for os. De er præget af en håndværksmæssig kvalitet og optagethed af materialerne, som skiller sig ud, og mange betragter tiden, de stammer fra, som en guldalder, der er en saga blot.
Arne Munchs tidløse køkken
Hos uno form, der er kendt for deres klassiske køkken tegnet af Arne Munch i 1968 med de horisontale lameller og kubiske elementer, opleves en stigende interesse for netop denne designklassikker. Som datter af en møbelhandler har Lone Hertz fra barnsben været omgivet af kvalitetsmøbler. Sammen med manden Niels de Bang har de netop købt det klassiske uno form-køkken – endnu en gang – til deres nye hus.
– Vores nuværende køkken er cirka ti år gammelt. Det står stadig som nyt, og der har aldrig været en skuffe, der ikke lukkede, som den skulle. Jeg er vokset op blandt klassiske møbler, der er lavet ordentligt, og under ingen omstændigheder ville jeg vælge et andet køkken. Det er husets centrale rum – vi sidder der morgen, middag og aften – og derfor er det vigtigt med tidløs kvalitet, man ikke bliver træt af, fortæller Lone Hertz.
Atmosfære i hjemmet giver bæredygtigt design
Noget af det, der ifølge Lars Dybdahl indskriver Arne Munchs køkkendesign blandt de danske møbelklassikere, er et exceptionelt samspil mellem det funktionelle og æstetiske.
– Den æstetiske kvalitet og originalitet giver simpelthen bæredygtighed. Hvis du investerer meget i noget, der giver atmosfære i hjemmet, så bruger du det resten af livet, og derved bliver forbruget langtidsholdbart, siger Lars Dybdahl.