Det betaler sig at gå mod strømmen på elmarkedet
Siden 2008 har energiselskabet Modstrøm rådgivet kunderne om energibesparelser
Virksomheden har alene i 2017 gennemført over 15.000 'sparerejser', der har resulteret i energibevidste kunder og givet kunderne en samlet besparelse på over 12 millioner kroner.
Prisen for strøm er lav i Danmark, og udgør kun cirka 14 procent af den samlede elregning. Resten af regningen består af moms og afgifter til staten samt tariffen for transport af strømmen til monopolerselskaberne.
I en udregning fra Politiken sidste år fremgik det, at den maksimale besparelse på at skifte energiselskab for en privat forbruger ligger på omkring 200 kr. årligt. Til gengæld kan det beløb, kunderne sparer på selv at forholde sig aktivt til deres energiforbrug, være langt større.
Et klogt energiforbrug gavner både klimaet og pengepungen
Energiselskabet Modstrøm har siden etablering i 2008 specialiseret sig i at rådgive kunderne om, hvordan de selv kan reducere deres energiforbrug og dermed spare markant mere end på den rene kilowatt-timepris. Efter 10 år i markedet er den aktivistiske tilgang til energimarkedet blevet en stadig større succes for virksomheden. Det fortæller Modstrøms direktør, Anders Millgaard:
"Den lave strømpris og konkurrenceforholdene i den danske forsyningssektor har fra starten tvunget os til at tænke anderledes. For at vække forbrugernes opmærksomhed valgte vi som det første danske energiselskab at blive klimavenlige. Vi ville ikke bare sælge strøm, men også hjælpe vores kunder med at reducere energiforbruget. Den samme formel kører vi efter i dag, hvor vi inspirerer og motiverer vores kunder til et energirigtig energiforbrug til glæde for både klimaet og pengepungen."
Energiforbedringer sparer kunder op til 12.000 kr. årligt
For Modstrøm er der ingen modsætning mellem klimabevidst og økonomisk fornuftig adfærd. Det skal, kort sagt, kunne betale sig at tænke klimabevidst. Forudsætningen er, at kunderne selv forholder sig aktivt til deres energiforbrug. Modstrøms rådgivning om klimabevidst adfærd og energiforbedring af kundernes bolig er afgørende for kundernes besparelser og Modstrøms succes. Det fortæller Anders Millgaard:
"Når vi rådgiver vores kunder om energiforbedringer, har det en meget klar effekt på deres energiforbrug, og det kan selvfølgelig mærkes på regningen. For private kunder kan vi se, at de som tommelfingerregel sparer et sted mellem 10 og 30 procent på deres samlede energiregning, når vi samarbejder med dem om energiforbedringer. Bruger du eksempelvis 12.000 kr. på strøm, 22.000 kr. på varme, og 8.000 kr. på vand, så taler vi om en samlet besparelse på over 12.000 kr. – hvert år."
15.000 vejledningsforløb og besparelser på over 12 millioner kroner
Rådgivning og vejledning til kunderne vil også fremover være Modstrøms kerneydelse. Alene i 2017 har virksomhedens energivejledere gennemført omkring 15.000 vejledningsforløb, såkaldte 'sparerejser', hvor de har hjulpet kunderne med at gennemføre besparelser på over 12 millioner kroner.
"Hos Modstrøm går vi hver dag på arbejde for at gøre en forskel for både kunderne og klimaet. Vi bruger selv det billede, at hvis man omregner de mange sparede kilowatt-timer til reduktionen i CO2, så svarer det til effekten af omkring 23.000 træer. Et træ optager i gennemsnit 5 ton CO2 i løbet af sit liv, og de besparelser, vi har opnået i samarbejde med vores kunder i løbet af 2017, har altså en positiv effekt på klimaet, der svarer til, at vi plantede over 7 hektar skov. Det er jo fantastisk," siger Anders Millgaard og fortsætter:
"Hver eneste dag afdækker vores medarbejdere potentielle besparelser for kunder på over 250.000 kr. Når vi først har afdækket mulighederne og lagt en plan for, hvad der skal gøres, er motivationen for at komme i gang med energiforbedringer som regel stor. Vores kunder brænder for at gøre en forskel, og vi vil også fremover gøre alt hvad vi kan, for at hjælpe dem godt i gang."