Hudkampagnen FRAGILE skal hjælpe danskerne
Astma-Allergi Danmark trykker i dag start for kampagnen FRAGILE, der skal gøre danskerne opmærksom på, at sund hud også er sårbar hud. 10 pct. er ramt af hudallergi
Herhjemme er ca. 10 pct. af befolkningen ramt af hudallergi og for at sætte fokus på et voksende problem starter Astma-Allergi Danmark nu kampagnen FRAGILE med fokus på hudallergi og forebyggelse af den.
Kort fortalt er budskabet, at huden er skrøbelig, hvis ikke man passer på den livet igennem. FRAGILE skal således informere danskerne om, at det kan betale sig at være opmærksom på sin egen hud ved brug af de rigtige produkter.
- Målgruppen for kampagnen er alle dem med den sunde hud, som skal blive ved med at være sund og alle dem med den sårbare hud, som ikke skal få det værre. Kampagnen henvender sig til både mænd og kvinder, da vi kan se, at det ikke kun er kvinder, der rammes af hudallergi, siger vicedirektør i Astma-Allergi Danmark, Anne Holm Hansen.
Stor opbakning om kampagnen
Og den brede målgruppe skyldes netop, at hudallergi rammer alle. Både dem med rask hud, dem med kontaktallergi og også dem med atopisk eksem. Af samme årsag har flere producenter og supermarkedskæder valgt at gå med ind i kampagnen, hvilket glæder Anne Holm Hansen:
- Hudallergi er alvorligt. Derfor er vi naturligvis glade for, at en række samarbejdspartnere ser med samme alvor på problematikken, som vi gør. For jo flere vi er til at sprede informationen om, at man skal passe på huden, des bedre, siger Anne Holm Hansen.
Baggrund for FRAGILE
Tal og internationale undersøgelser viser, at tilfælde af hudallergi er stærkt stigende. I Europa har ca. 27 procent af forbrugerne kontaktallergi overfor et eller flere kemiske stoffer.
En lignende tendens ses også i forhold til kontaktallergi overfor parfume.
Deodoranter, shampoo og flydende sæber er blandt de mest almindelige årsager til parfumeallergi, og alene i årene 2011 til 2015 er antallet af parfumeallergikere gået fra 8 til 10 pct. for kvinder og fra 4 til 7 pct. for mænd. Desuden har det vist sig, at kvinder med parfumeallergi har markant ringere livskvalitet end kvinder uden parfumeallergi.
- At vores hud i dag påvirkes af en lang række stoffer, der kan give hudallergi, er tydeligvis noget, vi skal have gjort noget ved. Med FRAGILE-kampagnen vil vi derfor også vise, at produkter kan fås uden allergifremkaldende stoffer og parfume.
FRAGILE-kampagnen kan ses på FRAGILESKIN.DK og følges på Astma-Allergi Danmarks og Den Blå Krans’ Facebook-sider samt på Instagram.
Medlemmer af Astma-Allergi Danmark kan læse alt om kampagnen i AstmaAllergi-bladets januar-udgave.