Nytårsmenuen - Dansk oksekød er populært som aldrig før
Nytårsaften er for mange lig med helstegt oksemørbrad
Men flere og flere kaster sig ud i enten krogmodnede ribeye steaks eller oksefilet af kødkvæg, for det, der betyder mest i år, er, at kødet er dansk. Danish Crown Beef er på vej mod et rekordstort nytårssalg, der ligger 15 pct. over sidste år.
- Vi har aldrig før set en efterspørgsel på danske højkvalitetsprodukter, som matcher nytårshandlen 2017. Det gælder hele vejen rundt fra hoteller og restauranter, over gourmet-slagtere til detailpakkede produkter til supermarkederne. Det har faktisk været et puslespil at sikre alle vores kunder bare en vis mængde af de varer, de gerne vil have på hylderne mellem jul og nytår, fortæller Finn Klostermann, der er CEO for Danish Crown Beef.
Mens de fleste stadig kæmper med at fordøje julemaden, skal der laves indkøbsseddel til nytårsmenuen, og dagligvarehandlen forventer, at fredag og lørdag bliver de helt store indkøbsdage.
- Vi ser generelt en trend, hvor forbrugerne gerne vil betale lidt mere for oksekød, hvis de er sikre på, det er topkvalitet – og det må meget gerne være dansk. Derfor har vi prioriteret at have masser af produkter i vores Ludvig, Ludvig Krogmodnet og Premieur-kategorier klar til nytårshandlen, siger Jeppe Dahl Jeppesen, der er indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked, som ejer Føtex, Bilka og Netto.
Allerede 3. juledag var der forrygende travlt hos Risskovslagteren i Aarhus. Ud over delikatesser til frokostbordet væltede det ind med bestillinger til nytårsaften.
- 75 pct. af det, vi sælger til nytårsaften, er forudbestilt, og for vores kunder er det helt afgørende, at det er dansk oksekød. Oksemørbrad er som altid populært, men vi har også mange, der vælger côte de bouef og ikke mindst vores egne ”kalvetårne” af kalvefilet med skagenskinke bundet omkring og hjemmelavet pesto og skimmelost på toppen, fortæller slagtemester Peter Thisgaard fra Risskovslagteren.
Danish Crown slagter to ud af tre kreaturer i Danmark. Omkring 70 pct. af dyrene indgår helt eller delvist i forskellige højkvalitetskoncepter.
Krogmodnet kød under ”Dry-Age by Danish Crown” er i dag et veletableret brand på restauranter, hos slagtere og i førende supermarkeder. Det samme gælder for Dansk Kalv, der har et trofast og bredt publikum, og det seneste år har efterspørgslen Dansk Kødkvæg været stærkt stigende.
- Det er fantastisk positivt at forbrugerne i højere og højere grad vil betale for kvalitet. Samtidig er det et velfortjent klap på skuldrene til de dygtige danske landmænd, som hver dag gør deres bedste for, at dyrene trives. Det er deres førsteklassesråvarer, der er hele grundlaget for succesen, siger Finn Klostermann.
For to år siden fik Danish Crown lavet en undersøgelse af danskernes madvaner nytårsaften. Den viste, at næsten syv ud af ti danskere spiser oksekød på årets sidste dag.
Danish Crown Beef driver slagterier i Holsted og Aalborg samt en forædlingsfabrik i Sdr. Felding mellem Herning og Varde.