Julehandlen fortsætter sit høje niveau efter rekord Black Friday
Det er en myte, at Black Friday går ud over julehandlen
Nye tal fra 2000 webshops viser, at danskerne fortsætter julehandlen. Rekordsalg på dette års Black Friday ændrer ikke noget, vurderer ekspert.
Black Friday genererer øget salg online for stort set alle webshops, det er der ingen tvivl om. Ifølge SmartWeb, der har helt nye tal fra 2000 mindre og mellemstore onlineforretninger, steg salgstallene i år med 70 procent i forhold til 2016. Men det betyder ikke, at vi køber færre julegaver i løbet af de øvrige dage i julemånederne. Ifølge direktør hos SmartWeb, Bobby Thygesen, er den store salgsdag blot skyld i, at der samlet set bliver shoppet endnu mere i november og december måned. Særligt mandag er en dag, danskerne er glade for at onlineshoppe.
– Mønstret for julemåneden er helt ens på tværs af alle årene. Salget topper og falder på de samme dage, hvor der er mest salg om mandagen og mindst om lørdagen. Det har Black Friday ikke ændret på. Som jeg vurderer det, er salget denne fredag noget, der kommer oven i hatten, forklarer Bobby Thygesen fra SmartWeb, der siden 2014 har ført statistik over online julehandel for omkring 2000 webshops.
Mindre virksomheder skal ikke frygte Black Friday
Dansk Erhverv vurderer i deres nyeste prognose, at der i november og december i år vil blive juleshoppet for 11 milliarder kroner i Danmark. I gennemsnit er det en stigning på 4100 kroner per husstand sammenlignet med årets øvrige måneder. En fjerdedel af salget, forventer Dansk Erhverv, vil foregå på internettet. Det svarer til 2,7 milliarder kroner, hvilket er en stigning sammenlignet med sidste år på tre procentpoint.
– Det er tydeligt, Black Friday har vundet indpas hos danskerne. Når den ligger så tæt på jul, har den betydning for julehandlen. Men der bliver også købt mange ting, som ikke er til julegaver. Det er ting, danskerne måske alligevel ville have købt, forklarer Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for Handel og Transport hos Dansk Erhverv.
Bobby Thygesen oplever, at der især er mange mindre forretninger, der er bekymrede for den store udsalgsdag så tæt på jul, fordi de kan ikke kan konkurrere på prisen.
– Det er selvfølgelig vigtigt at huske på, at der er tale om salgstal, og ikke hvor meget virksomhederne tjener. Derfor kan jeg godt forstå deres bekymring. Mit råd er dog stadig, at mindre og mellemstore virksomheder skal deltage i Black Friday på en eller anden måde, fordi der er meget salg at hente, og der er muligheder for at konkurrere på andet end rabatter, siger han.
For eksempel er der mulighed for at tilbyde særlig service i form af for eksempel længere åbningstider, som man kender det fra detailhandlen, mere bemanding i kundeservice, gratis levering eller specialviden på produkterne. Tal fra en undersøgelse fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) viser, at 73 procent af de medvirkende butikker tjener penge på Black Friday.