Persiennen nytænkes og bliver digital
Boligtrenden peger i høj grad på digitale løsninger, der skal gøre hverdagen lette re for forbrugeren, og flere og flere funktioner i hjemmet kan således styres med smartphone eller tablet
Et af de nyeste skud på stammen er en mere end 100 år gammel løsning, nemlig persiennen, der nu også har fået et teknologisk løft.
For cirka halvtreds år siden var det farvefjernsynet, der var nyt og imponerende i danskernes bolig. Men sidenhen er der sket enormt meget, og det er efterhånden blevet svært at forestille sig tiden før fladskærme og bærbare. Alverdens højteknologiske løsninger har taget over, og det gælder ikke mindst i boligindretningen, hvor hjemmets funktioner i stigende grad styres digitalt med smartphone eller tablet.
Mange kender det især fra populære brands som Sonos og Philips Hue, hvor hjemmets højtalere og belysning justeres ved hjælp af telefonen. Og det er løsninger som disse, vi vil se endnu flere af i fremtiden, lyder det fra livsstilsekspert og fremtidsforsker Anne Skare Nielsen.
- Digitalisering er ikke kun en megatrend, men også et vilkår for fremtiden. Det gælder også i boligindretningen, hvor vi de næste par år vil se endnu flere lignende produkter på markedet. Men ikke alle digitale løsninger bliver lige populære. Danskerne vil i høj grad prioritere produkter, der fjerner bøvl fra hverdagen og ikke mindst er funktionelle og æstetiske, siger Anne Skare Nielsen.
En af de producenter, der netop har arbejdet videre med den tankegang, er den danske virksomhed Art Andersen CPH, som udvikler intelligent designtilbehør til vinduer og døre. Det er resulteret i en nytænkning af den helt klassiske persienne, som stort set alle boligejere har eller har haft hængende i sit vindue.
Med telefonen som fjernbetjening er det nu muligt blandt andet at hæve, sænke og tidsindstille persiennen efter døgnrytme og samtidig gruppere og navngive hjemmets persienner med titler som ’’persienner i stuen’’ eller ’’køkkenpersienner’’ på samme måde som ved eksempelvis Sonos’ højtalere. Derudover kan man med den nye type persienne sætte en lyssensor i vinduet, som måler solens stråler og varme således, at persiennerne automatisk indstiller sig selv. På den måde undgår man let overophedning af boligen, mens fjernsynsskærmen kan blive fri for solens refleksioner.
- Vi lever i en tid, hvor der er fart på digitaliseringen, og hvor forbrugernes efterspørgsel og behov hele tiden ændrer sig. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed tilpasser sig. Og det er den splinternye persienne, som har fået navnet Copenhagen Blinds, et godt eksempel på, forklarer digital forretningsudvikler hos Art Andersen CPH, Michael Buch Sandager, og fortsætter:
- Mange vil nok mene, at persiennen er lidt 80’er-agtigt. Men med en ny easy-to-use teknologi, der matcher hjemmets andre digitale løsninger og har et strømlinet design, som passer til de moderne, nordiske designtraditioner, danskerne godt kan lide, så kan gamle løsninger pludselig få et helt nyt liv i vores hverdag.
Persiennen har desuden den fordel, at den kan reducere risikoen for indbrud, da den kan tidsindstilles, og således sørge for, at det syner af aktivitet i hjemmet, når man eksempelvis er på ferie. Samtidig har Copenhagen Blinds en langt mere effektiv solafskærmning, da persiennen har en patenteret optrækssnor integreret, som sørger for, at rummet stort set kan mørklægges.